Wiele firm decyduje się na zamieszczanie artykułów sponsorowanych na innych stronach - to skuteczny sposób promocji. Jednak pojawiają się głosy, które mówią o nieetyczności tego typu reklam. Poniżej znajdziecie zasady, które pozwolą Wam odpowiednio skonstruować i opublikować artykuł sponsorowany, który nie będzie naruszał zasad prawa ani etyki.
Prawo to podstawa
Dwa słowa, które zawsze muszą znaleźć się pod tego typu reklamą to: "Artykuł sponsorowany". Bez tego naruszamy zasady zawarte w Art. 36 Prawa Prasowego, który mówi o wyraźnym i niebudzącym wątpliwości oznaczeniu reklamy bądź ogłoszenia. Z tego powodu wielu redaktorów zamieszcza artykuły sponsorowane w innych miejscach, bądź wydziela je ramkami. Jeśli zrezygnujemy z tego typu wyodrębnienia, łamiemy prawo.
Fanty czy opłata
Ta kwestia budzi chyba najwięcej kontrowersji. Nie każda agencja marketingowa czy firma reklamująca się chce płacić kwoty podane w cenniku reklam danej gazety czy portalu. Wtedy w grę wchodzą "podarunki", które są prawdopodobnie miłym gestem dla dziennikarza bądź redaktora konkretnego działu, jednak stratą dla całej redakcji.
Dziennikarz prawdę Ci powie
Dziennikarz jest zawodem zaufania społecznego, jednak nie bez przyczyny często nie mamy do nich żadnego zaufania. Przecież nie uwierzymy w opinię dziennikarza działu motoryzacyjnego, któremu zaproponowano wakacje w zamian za napisane pochlebnych opinii o nowym modelu. W niektórych gazetach jednak przedstawianie produktów to codzienność - moda, kosmetyki, nowinki techniczne. Pamiętajmy zatem, że artykuły sponsorowane to reklama, a nie opinia konkretnego dziennikarza.
Mała wymiana, czyli kup reklamę, a o Tobie napiszę
Niektórzy decydują się na opublikowanie materiału sponsorowanego bez odpowiedniego oznaczenia w zamian za zakup reklamy w innej formie. Podkreślmy - to nie jest zgodne z Kodeksem Etyki Dziennikarskiej. Co więcej, wprowadza społeczeństwo w błąd.
Klient nasz Pan
Musimy także pamiętać o sposobie zaprezentowania produktu. Nie może to być zbyt nachalna reklama, która nic nie wnosi do wiedzy czytelnika. Dla przykładu: reklamując zakład fotograficzny można opisać ekstremalne sesje. Tekst musi także być zgodny z prawdą. Jeśli produkt jest niebezpieczny, tekst również powinien zawierać taką informację. Pamiętajmy także, że podstawą jest niedeprecjonowanie konkurencji. Artykuły sponsorowane mogą mówić o zaletach jednego produktu, jednak nie mogą krytykować innego.
Zbiór norm etycznych
Niewiele osób wie o tym, że także PR-owcy muszą kierować się zasadami etycznymi, a konkretnie tymi zapisanymi w Kodeksie Dobrych Praktyk ZFPR. Już pierwszy punkt mówi o tym, że pracownicy Public Relations muszą przekazywać opinie zgodne z prawdą w sposób rzetelny i wyczerpujący.
W dokumencie mówi się także o kontakcie z mediami. Oto dwie podstawowe zasady:
- Nie można sugerować ani oferować wynagrodzenia dla dziennikarza czy redakcji za publikację materiału dziennikarskiego.
- Wykupienie powierzchni reklamowej zobowiązuje do oznaczenia reklamowego charakteru materiału
Publikacja pokazuje wiele o nastawieniu firmy - warto zatem pokazać jej pozytywne oblicze. Zamiast omijać zasady prawa, lepiej zachęcić do siebie media i tym bardziej, klientów.
Zostaw komentarz