Content marketing to strategie pozyskiwania klientów nakłaniające ich do zakupu określonych towarów lub usług. Jest to pewien rodzaj reklamy wykorzystujący media do zamieszczania w nich atrakcyjnych treści przy pomocy odpowiednich form przekazu. Dobrze wiedzieć, że ponieważ content marketing jest swego rodzaju reklamą, ciążą na nim pewne ograniczenia prawne odnośnie niektórych kategorii usług czy produktów.
Różnice między reklamą a kryptoreklamą
Reklama to działanie mające na celu zachęcenie jej odbiorców do zakupu określonych produktów lub usług poprzez przekazywanie im informacji o tych produktach i usługach. Formy reklamy są różne, ale zawsze przedstawia się zalety produktów czy usług w taki sposób by zaciekawić i przyciągnąć jak najwięcej klientów. Reklama jest odpowiednio oznaczona więc klient ma świadomość, że ma do czynienia z reklamą. Kryptoreklama natomiast sprawia wrażenie obiektywnego przekazu i oceny określonych produktów czy usług, ale trudno mówić czasami o obiektywiźmie jeśli dziennikarz czy bloger, publikujący i oceniający dany produkt, otrzymuje za to gratyfikacje pieniężne lub inne wynagrodzenie. Przykładem mogą być blogerki modowe, które za zareklamowanie danego produktu otrzymują te produkty na własność. Często zdarza się nawet, że nie informują one swoich czytelników, że otrzymały promowany przez nie produkt w prezencie.
Ustawa z 16 kwietnia 1993 roku zawiera przepisy określające ograniczenia w reklamie mające na celu zwalczanie nieuczciwej konkurencji. Ustawa ta szczegółowo opisuje w formie otwartego katalogu wszelkie działania mające znamiona nieuczciwej konkurencji. Wlicza się do nich działania wbrew obowiązującemu prawu, a także dobrym obyczajom, które zagrażają przedsiębiorcy lub klientowi bądź naruszają ich interesy. Wliczają się w to działania wprowadzające klientów w błąd lub odwołujące się do ich uczuć poprzez wywołanie np. lęku czy wykorzystanie łatwowierności dzieci. Są to również działania polegające na przesyłaniu klientom niezamówionych produktów czy nagabywanie ich w miejscach publicznych.
Oprócz ogólnych ograniczeń reklamowania istnieją także szczegółowe ograniczenia dotyczące promowania określonych towarów czy usług, np. zabrania się promowania produktów tytoniowych, alkoholu, lekarzy, notariuszy, adwokatów, doradców podatkowych. Ograniczenia pewne występują także w promocji gier hazardowych. Zabrania się też reklamy w usługach świadczonych elektronicznie.
W każdym z wyżej wymienionych przypadków istnieją jasne przepisy określające co jest zabronione, a co ewentualnie się dopuszcza. Np. reklama produktów alkoholowych jest całkowicie zakazana, ale w określonych wypadkach dopuszcza się reklamę piwa. Istnieją jasno sprecyzowane przepisy opisujące warunki, które muszą być spełnione by reklamę piwa dopuścić. Między innymi nie może być ona adresowana do małoletnich, nie może kojarzyć się z relaksem, sukcesem czy zdrowiem i nie może być emitowana przez cały dzień, a tylko w określonych godzinach.
Zostaw komentarz