Czy TikTok wyprze Instagram?

29 listopada 2022 Social Media

​Instagram - co oferuje i jak firmy wykorzystują go do promocji?

Instagram i TikTok to dwa portale społecznościowe, które mogą pochwalić się olbrzymią rzeszą użytkowników, angażujących się w interakcje z twórcami postów. W 2022 roku Instagram odnotowuje średnią miesięczną liczbę aktywnych użytkowników na poziomie około 1.4 miliarda, ale dużo młodszy portal, jakim jest TikTok, praktycznie powoli nadrabia zaległości, ze średnią miesięczną liczbą aktywnych użytkowników około 1 miliarda. Mimo że Instagram i TikTok różnią się od siebie znacznie, warto zastanowić się nad tym, jak wschodząca gwiazda, jaką jest TikTok rozwinie się pod względem reklamowym i czy firmy w najbliższym czasie będą chętniej promować się na tym portalu. Czy TikTok wyprze Instagram? Tego nie wiemy. Ale przeprowadźmy krótką analizę sytuacji obu gigantów i wyciągnijmy wnioski.

Instagram to portal społecznościowy należący od 2012 do Meta, Inc., właściciela Facebooka. Początkowo Instagram oferował swoim użytkownikom przestrzeń do publikacji zdjęć i śledzenia postów znajomych, i innych interesujących ich kont. Charakterystyczne dla głównej strony Instagrama jest to, że zdjęcia są najczęściej niezwykle profesjonalne i estetyczne. To te instagramowe konta oferujące przepiękne fotografie stały się na portalu najbardziej popularne.

Firmy promujące się na Instagramie zazwyczaj bardzo dbają o estetykę fotograficznego przekazu. Płatne posty promocyjne na tym portalu pojawiają się użytkownikom na głównej stronie, podczas scrollowania. Nie wyróżniają się i nie są nachalne, osoby korzystające z Instagrama raczej nie bywają tymi reklamami zirytowani. To bardzo ważne, gdyż sprawia, że posty promocyjne często są przyjmowane przychylnie. Badanie statystyczne wykonane na próbce 300 firm w okresie od stycznia do czerwca 2022 roku pokazało, że 68% testowanych biznesów promowało się na Instagramie.

Instagram jest miejscem, gdzie istnieje dostęp do różnych nisz, w których użytkownicy są bardzo zaangażowani w konkretną ideę, często związaną ze specyficznym hasztagiem. Dzięki temu biznesy mogą trafić bezpośrednio do widowni zainteresowanej ich produktami i usługami.

Na Instagramie, oprócz głównej strony, na której użytkownicy oglądają zdjęcia, istnieje także opcja krótkich filmików, „Stories”. Są one dużo bardziej spontaniczne niż dopracowane fotografie i bardzo szybko znikają. Daje to użytkownikom Instagrama poczucie, że mają bliski kontakt z osobą publikującą Stories, często stojącą za reklamującym się brandem. Z kolei Instagram Reels to opcja dłuższych filmików, które można publikować na głównej tablicy.

Plusem reklamowania się na Instagramie jest duży stopień zaangażowania jego użytkowników, skupienia wokół influencerów i hasztagów, co bardzo ułatwia brandom trafienie do właściwej widowni. Minusem jest to, że trzeba zainwestować w treści o bardzo wysokiej jakości wizualnej, co wiąże się ze sporymi kosztami.

TikTok - co go wyróżnia i w czym tkwi jego fenomen?

TikTok to portal w dużej mierze rozrywkowy. Składa się z filmów, które przesyłają użytkownicy. Pozwala na wykorzystywanie wielu efektów do edycji wideo, a także opiera się nie tylko na hasztagach, ale na pewnych modach i trendach, w ramach których tiktokerzy publikują swoje wersje jakiegoś zabawnego skeczu. TikTok daje możliwość „stitchu”, czyli publikacji innego, cudzego posta w swoim poście i reakcji na niego.

TikTok wyróżnia się bardzo dużym poziomem interakcji i zaangażowania użytkowników. Charakteryzuje go to, że twórcy publikują często, a forma jest zwykle bardzo krótka. Filmy na TikToku są surowe, dużo mniej „wypieszczone” niż treści na Instagramie. Firmy, które reklamują się na tym portalu muszą się liczyć z częstymi publikacjami, przynajmniej raz dziennie, koniecznością kreowania niepowtarzalnych treści i umiejętnością trafienia w sedno, w treści naprawdę istotne dla widowni.

TikTok charakteryzuje to, że posty stricte reklamowe wpisują się w inne przeglądane przez użytkowników filmy dużo mniej gładko niż ma to miejsce na Instagramie. Oznacza to, że są dla ludzi dużo bardziej irytujące. Brandy decydujące się na promocję na TikToku muszą wykazać się bardzo dużą pomysłowością odnośnie do tego, jak wejść w interakcję z widownią.

TikTok wygrywa z pozostałymi portalami społecznościowymi swoją świeżością i „prawdziwością”. Stanowi nową jakość, która, póki co świetnie się sprzedaje. Jest to miejsce, gdzie dzieje się to, co istotne w naszej kulturze. Jako przedsiębiorca nie możesz pozwolić sobie na odpuszczenie promocji na TikToku.

TikTok i Instagram - jaka przyszłość czeka dwóch gigantów?

TikTok to platforma dużo młodsza niż Instagram. I chociaż jest jeszcze mniejsza, jeśli chodzi o liczbę aktywnych użytkowników, aplikacja ta jest częściej ściągana niż aplikacja Instagrama. Średnia sesja jest na TikToku dłuższa niż na Instagramie. No i TikTok to jest to miejsce we współczesnym internecie, gdzie znaleźć można najwięcej młodych ludzi i gdzie dzieją się największe dramy.

TikTok jest mniej spenetrowany przez reklamodawców, niż Instagram, ale posiada niewątpliwie olbrzymi potencjał. Promocja na tej platformie może być wyzwaniem dla kreatywności, ale przy łatwości, z jaką TikToki stają się viralowe, istnieje duże prawdopodobieństwo, że świetny pomysł marketingowy przyjmie się, a twój brand złapie naprawdę szerokie zasięgi. Może to sprawić w kolejnych latach odpływ brandów z Instagrama i coraz większą penetrację TikToka przez przedsiębiorców. Z pewnością TikTok ma potencjał stania się w ciągu najbliższych lat liderem, jeśli chodzi o media społecznościowe.

Sugerujemy, by strategie promocyjne na portale społecznościowe outsourcingować i powierzyć ich tworzenie oraz wdrażanie profesjonalnej agencji marketingowej, której pracownicy zawodowo „siedzą” w social media i zjedli na nich zęby. Kreatywność to specjalność marketingowców. Kampanie w social media to w dzisiejszych czasach absolutna konieczność. Nie zostawiaj tego przypadkowi. Bądź tam, gdzie są twoi klienci.

Artykuł partnera

29 listopada 2022 Social Media

0 Komentarze

Branża SEO - trendy 2018

Branża SEO jest jedną z najszybciej zmieniających się dziedzin marketingu internetowego. Z roku na rok, a nawet z miesiąca na miesiąc webmasterzy muszą przystosowywać się do wytycznych Google, oraz coraz to nowszych algorytmów mających na celu polepszenia jakości i wiarygodności treści w sieci. Dzięki nam pozostaniesz na bieżąco ze zmianami w branży. 
 

Na co warto zwrócić uwagę przy budowie lub optymalizacji stron w obecnym roku:
 

1. Bezpieczne połączenie HTTPS 

2. Mobile First Index

3. User Expirience

4. Grafika i filmy na stronie

5. Przyspieszone działanie mobile AMP

6. Local SEO 

7. Direct Answers - Pozycja "0"

8. Wyszukiwanie głosowe 


Skuteczne działania SEO muszą wziąć pod uwagę szereg wymogów dyktowanych przez wyszukiwarkę. Intuicyjne strony, łatwe i czytelne dla usera, posiadające wartościowe i unikalne treści oraz zoptymalizowane grafiki na pewno odniosą powodzenie. Nie zapominajmy o szyfrującym certyfikacie SSL, który obniży współczynnik odrzuceń. Jeżeli chcesz zwiększyć zasięg lokalny, pamiętaj o optymalizacji wizytówki swojej firmy w Google Maps. 

 

Porozmawiaj z naszym ekspertem o Twojej stronie

Kontakt