Kampania reklamowa w prasie i serwisach internetowych - poznaj podstawy
Skuteczne kampanie reklamowe to niezbędna część prowadzeniadanego biznesu. Przedsiębiorcy często zastanawiają się, w jakich kanałach najlepiej reklamować swoje produkty i usługi. Odpowiedzią może być promocja w czasopismach, także tych specjalistycznych i w popularnych lub branżowych serwisach internetowych. Pozwala to bardzo precyzyjnie trafić w konkretną grupę docelową. Jest to opcja warta rozważenia.
Kampania reklamowa w prasie i w serwisach internetowych musi być przemyślana i skrupulatnie zaplanowana. Dobierając właściwy serwis internetowy trzeba uzyskać informacje na temat ruchu do strony - średniej okresowej liczby odwiedzin, średniej długości sesji i procenta odrzuceń strony. Natomiast w przypadku płatnej promocji w prasie drukowanej należy dowiedzieć się, jaki nakład ma każde wydanie, a także jaka część nakładu sprzedaje się, jaki jest wskaźnik RPC (ang.”readers per copy” - liczba czytelników na dane wydanie) i jaki jest profil odbiorców.
Gazety i magazyny są publikacjami celowanymi w różne grupy czytelników, istnieją wydawnictwa popularne, ale i takie, które kierowane są do konkretnych grup, lub są wręcz niszowe. Daje to idealne warunki dotarcia z przekazem reklamowym do właściwych osób. Podobnie jest z tematycznymi serwisami internetowymi. Popularne, poświęcone konkretnej branży, czy czytane przez konkretne grupy demograficzne - pozwalają zapoznać właściwych odbiorców z ofertą reklamowanej firmy i w efekcie zbudować świadomość marki oraz podnosić konwersje sprzedażowe.
Etapy kampanii reklamowej w prasie i serwisach internetowych
Kampania reklamowa w prasie i w serwisach internetowych wymaga w pierwszej kolejności dokładnego określenia grupy docelowej, czyli inaczej mówiąc tego, kim są potencjalni klienci. Określenie grupy docelowej robi się na podstawie rzetelnej analizy:
- rynku,
- zwyczajów konsumenckich w danej branży,
- poczynań konkurencji,
- cech oferowanego produktu lub usługi.
Czytelnicy czasopisma o danej tematyce, związanej z promowanymi produktami i usługami, z dużym prawdopodobieństwem staną się nabywcami. Podobnie jest z tematycznymi, czy branżowymi serwisami internetowymi. Dlatego tak ważne jest, by:
- precyzyjnie określić grupę docelową, do której kierowany jest przekaz reklamowy,
- media prasowe i internetowe dobrać tak, by ich czytelnicy należeli do określonej grupy docelowej. Oczywiście jedną z decydujących ról odgrywa tu budżet kampanii. Opracowanie i przeprowadzenie działań promocyjnych warto zlecić profesjonalnej agencji marketingowej, której pracownicy mają doświadczenie w analizach marketingowych. Optymalizuje to poniesione na reklamę koszty.
Kolejnym krokiem jest decyzja o formie reklamy. Szczególnie ma to znaczenie odnośnie reklamy prasowej. Wszystkie czasopisma mają do dyspozycji przestrzeń w różnych miejscach wydania, na płatną promocję. Może to być rozkładówka, wklejka, dodatek do magazynu w formie próbki, broszury, czy książki lub gadżetu, może to być wewnętrzna strona okładki lub jej tylna strona. Oczywiście te intratne miejsca na promocję są też najdroższe. W zależności od tego, w którym miejscu czasopisma - na której stronie i w jakiej orientacji względem tekstu - umieszczone są treści promocyjne, ceny za reklamę są bardzo różne. Interesującą formą promocji w prasie i w tematycznych serwisach www są artykuły sponsorowane, stylizowane na regularne materiały, będące częścią wydania gazety, ale w istocie zawierające płatną reklamę.
Formę materiałów promocyjnych należy dostosować do czytelników, w końcu do nich chcesz dotrzeć z przekazem. Warto, by treści reklamowe były spójne z tonem czasopisma, gdzie są publikowane. Jeżeli chodzi o stronę graficzną - tu dużo do powiedzenia ma wydawca. Często trzeba reklamę opracować wizualnie zgodnie z wytycznymi redakcji, tak by pasowała do wydania. Bardzo ważna jest jakość przekazu reklamowego w prasie i w serwisach internetowych. Tylko doświadczeni profesjonaliści gwarantują ci opracowanie świetnej jakościowo i skutecznej reklamy.
Reklama w prasie musi być monitorowana. Profesjonalne prowadzenie działań promocyjnych musi pozwalać na ocenę ich przebiegu. Istnieje szereg wskaźników, które należy obliczyć, na przykład:
- CPP (ang. ”cost per point” - koszt dotarcia do 1% odbiorców z grupy docelowej - netto),
- CPT (ang. „cost per thousand” - koszt dotarcia do tysiąca osób z grupy docelowej),
- CPI (ang. ”cost per issue” - koszt kampanii w przeliczeniu na jeden sprzedany egzemplarz),
- CPTC (ang. ”cost per thousand contacts” - koszt jednej reklamy w tysiącu sprzedanych egzemplarzy.
Na podstawie tych wskaźników mierzy się opłacalność kampanii reklamowych w prasie.
Jeśli chodzi o weryfikację skuteczności reklamy w serwisach internetowych - należy monitorować wskaźniki KPI, czyli kluczowe wskaźniki efektywności, takie jak:
- współczynnik konwersji,
- ruch na stronie,
- proporcję leadów do klientów,
- koszt pozyskania leada z konkretnego źródła,
- zaangażowanie czytelników,
- współczynnik klikalności (ang. CTR - „click through rate”).
Biorąc pod uwagę złożoność procesu opracowywania i wdrażania, a potem weryfikowania skuteczności kampanii promocyjnych w prasie i w internetowych serwisach branżowych, warto postawić na współpracę z najlepszymi fachowcami z dziedziny marketingu. Nie pozostawiaj losów swojego biznesu przypadkowi. Jak każda dobra inwestycja, inwestycja w najlepszych fachowców od reklamy zwróci się z nawiązką.
Artykuł partnera
Zostaw komentarz